آموزش سنتور در کرج

آموزش سنتور در کرج

فهرست مطالب

بررسی جذابیت های مراحل آموزش سنتور در کرج

سنتور یکی از سازهای زهی ایرانی است که صدای دلنشین و ملایمی دارد. این ساز متشکل از یک بدنه چوبی ذوزنقه ای شکل است که روی آن 72 عدد تار قرار دارد. تارهای روی سنتور 18 دسته 4 تایی هستند که با زدن ضربه به صدا در می آیند. جهت بالا نگهداشتن تارهای سنتور از خرک استفاده می شود که ستون هایی از چوب درخت گردو و افرا هستند. طرز نواختن این ساز گوش نواز و دلنشین به دلیل داشتن علاقمندان بسیار در مراکز متعددی آموزش داده می شود. به عنوان مثال آموزش سنتور در کرج و همینطور کرج مورد توجه هنرجویان متعددی قرار گرفته است.

آموزش ساز سنتور مراحل مختلفی دارد که باید به ترتیب تعلیم داده شود. جالب است بدانید که گونه های مشابهی از سنتور ایرانی در کشورهای مختلف جهان از جمله: هند، چین، ویتنام، اوکراین، کره، عراق، ترکیه، یونان و مصر نیز نواخته می شود که طرفداران زیادی دارند. ساخت سنتور این ساز پرطرفدار به «ابونصر فارابی» نسبت داده می شود که یکی از دانشمندان بزرگ ایرانی قرن چهارم است.

 

آموزش ساز سنتور در کرج و آشنایی با مراحل آن

آموزش ساز سنتور در کرج و آشنایی با مراحل آن

 

آموزش ساز سنتور در کرج و آشنایی با مراحل آن

آموزش سنتور در کرج در مراکز مختلفی از جمله آموزشگاه موسیقی ویولا کرج انجام می شود و هنرجویان زیادی برای یادگیری به این مراکز مراجعه می کنند. در مرحله اول از آموزش، هنرجو با ساختار ساز آشنا می شود. فیزیک ساز، سیم ها و همینطور طرز نشستن در مقابل ساز جزو مراحل مقدماتی آموزش سنتور است. به هنرجو گفته می شود که سنتور یک ساز زهی و ضربه ای است که از چندین سیم تشکیل شده است. نام سیم ها و طریقه استفاده از آنها تعلیم داده می شود. سنتورها به طور کلی دو نوع تار دارند که با رنگ های سفید و زرد مشخص می شوند.

در مرحله آشنایی با سنتور به هنرآموز گفته می شود که برای ایجاد صدای بم از سیم های زرد و جهت ایجاد صدای زیر از سیم های سفید استفاده می شود. قرار گرفتن درست فرد در هنگام نواختن سنتور در مقابل ضلع بزرگ سنتور است که در آموزش ابتدایی تعلیم داده می شود. در مرحله مقدماتی آموزش سنتور در آموزشگاه موسیقی عظیمیه کرج و سایر شهرستان ها به هنرجو، فاصله قرارگیری دست و زاویه آن با ساز نیز تعلیم داده می شود.

 

 

مرحله آشنایی با مضراب های ساز در آموزش سنتور در کرج

در آموزش سنتور در کرج و نقاط دیگر کشور، درباره ویژگی های مضراب های ساز به هنرجو گفته می شود. مضراب های دوگانه سنتور از جنس چوب هستند که در قسمت دسته آنها بخش های حلقه مانندی وجود دارد. بخش حلقه ای مضراب به جهت قرار گرفتن انگشت و نگهداشتن آن برای نواختن ساز است. نوک مضراب ها دارای یک بخش نمدی است و این بخش به جهت نرم شدن سر مضراب و شفافیت صدا در هنگام برخورد به تار است. سیم های سنتور بسیار حساس هستند و باید در برخورد با آنها باید احتیاط لازم را به عمل آورد تا آسیب نبینند.

 

 

 

مرحله نت خوانی در آموزش ساز سنتور

نت خوانی در آموزش سنتور در آموزشگاه موسیقی در کرج و سایر شهرها یک مرحله مهم به شمار می رود. در این مرحله هنرجو با الفبای ساز آشنا می شود. هنرآموز در مرحله نت خوانی باید ممارست بسیاری داشته باشد تا نت ها در ذهن او نهادینه شود. عدم یادگیری صحیح نت، در بسیاری از موارد فرد را از ادامه راه باز می دارد. در این مرحله باید درک درستی از ساختار ریتم و فواصل نت ها برای هنرجو ایجاد شود. پس از نت خوانی می توان نواختن ساز را آغاز کرد.

 

آشنایی با مرحله نوازندگی در آموزش ساز سنتور در کرج

نواختن صحیح سنتور پس از آموزش نت خوانی امکان پذیر است. در این مرحله از آموزش سنتور در کرج نوبت به یادگیری نواختن قطعات ساده آهنگ های مشهور می رسد. نواختن آهنگ های معروف و محبوب در فرد اشتیاق به وجود می آورد. هنگامی که هنرجو آهنگ محبوبی را می نوازد در او انگیزه یادگیری افزایش می یابد. لذت بردن در مراحل اولیه نوازندگی بسیار موثر است؛ زیرا احتمال دلسردی در فرد را کاهش می دهد. قطعات موسیقی برای نواختن سنتور و آموزش هنرجو به مرور سخت تر می شوند تا مهارت فرد افزایش یابد.

 

اهمیت کلاس استاندارد و استاد ماهر در آموزش سنتور

یکی از عوامل مهم در پیشرفت هنرجو و عدم دلسردی آن در نیمه راه، تعلیم ساز در یک کلاس استاندارد و خوب است. در آموزشگاه خوب سنتور اساتید ماهر و باتجربه تکنیک های موسیقی و ساز را به طور صحیح به هنرجویان آموزش می دهند. اگر هنرآموز مهارتی را به غلط بیاموزد تا مدت ها برای او به صورت عادت در می آید. به عنوان مثال عدم شمارش یا شمارش نادرست در هنگام نواختن سنتور در مراحل اولیه آموزش، پیشرفت هنرجو دچار اختلال می شود و فرد نمی تواند قطعات مختلف موسیقی را به راحتی بنوازد.

عادات اشتباه و یادگیری به روش ناصحیح، در بسیاری از موارد موجب عدم اعتماد به نفس و رها کردن موسیقی توسط هنرآموز می شود. بنابراین هنرجویان باید جهت آموزش سنتور در کرج و غیره به مراکز معتبر و باسابقه موسیقی مراجعه کرده و در انتخاب این مراکز دقت کنند.

شاید مفید باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینستاگرام واتساپ واتساپ تلگرام